Meer dan 20 tips om je kinderen met plezier groente en fruit te laten eten!

Meer dan 20 tips om je kinderen met plezier groente en fruit te laten eten!
Groente en fruit zijn onmisbaar voor kinderen, maar hoe krijg je ze aan gezond eten? De tips verdeel ik hier in 5 groepen omdat je groente en fruit over de hele dag kunt verspreiden. Het is zelfs beter om het niet alleen in de avond aan te bieden, maar juist wanneer de kinderen nog niet moe zijn en niet te hongerig zijn, dus juist overdag.

Tussendoortjes

Rauwe groenten en fruit zijn ideaal als tussendoortje, geef dit tijdens een wandeling of tijdens om 10u en 15u tijdens het snackmoment. Hiermee voorkom je gelijk dat de kinderen hongerig worden of een grote hoeveelheid suiker krijgen. Er zijn verschillende creatieve manieren om tussendoortjes te geven:
  1. Je kan de groente en fruit combineren, zo veel mogelijk kleur op een bord (of vakjesbord/monkeyplatter)
  2. Maak een leuk patroontje van de groente of fruit
  3. Maak een leuke tekening of figuurtje op een banaan of appel.
  4. Zeker wanneer je merkt dat ze hongerig en moe worden richting het avondeten, leg een bord met groente hapjes klaar zodat ze al wat te eten hebben en minder “hangry” zijn (zoals mijn moeder dat altijd zegt wanneer mijn dochtertje moe en hongerig is).
  5. Wil je ze nog wat meer groente en fruit toestoppen? Maak een oranje, gele of roze smoothie. Voeg hier fruit en groentes aan toe die lekker gezond zijn en een leuke kleur maken, je kan deze ook leuke namen geven, zoals prinsessensap, koningsdrink of bananenslobber.

Betrek kinderen bij de maaltijd

Alles waar je moeite voor doet, waardeer je meer, dit is ook met kinderen. Ze hebben wat te zeggen in het gerecht en zien het hele proces.
  1. Neem ze bijvoorbeeld mee met de boodschappen of neem ze mee naar een boer waar je groente en fruit kunt plukken of kopen. Zo kunnen ze hun eigen ingrediënten kiezen, waarbij je natuurlijk zelf bepaald of ze alle soorten groente kiezen of dat je 2 verschillende groentes voorlegt waar ze uit moeten kiezen.
  2. Vervolgens kunnen ze thuis helpen met klaarleggen en schoonmaken en ondertussen al hapjes proeven.

Spelletjes, bezigheden en uitjes

Er zijn heel veel leuke spelletjes te bedenken met fruit en groente:
  1. Proefspelletjes: doe je kinderen een blinddoek om en laat ze verschillende soorten fruit en groente proeven. Laat ze vervolgens de smaken omschrijven, is het bitter, zoet, zout of zuur. En als laatst natuurlijk welke fruit of groente dit is. Deze tip heb ik gekregen van een moeder bij mij in de straat.
  2. Je kunt natuurlijk ook kleurplaten met groente en fruit uitprinten of collages plakken met knipsels uit een reclameblad.
  3. Praten of groente en fruit, benoem bijvoorbeeld 2 stukken fruit die rood zijn, of die rond zijn, of die met een A beginnen.
  4. Ik heb het bij het vorige punt al genoemd, ga eens langs bij een boerderij waar je kinderen fruit of groente kunnen plukken
  5. Maak een moestuintje, waarbij ze kunnen helpen met onderhouden van het groente en fruit.
  6. Bedenk de krachten van ieder stuk groente, waarom at Popeye Spinazie? Van welk groente krijg je hele goede ogen.

Bereiding

Het belangrijkste is dat je voorkomt dat kinderen een negatieve associatie krijgen met het avondeten. Wissel dus regelmatig van groente, zo kunnen ze nieuwe smaken ontdekken, hun bekende favoriete smaken eten en de minder geliefde smaken eten.
Daarnaast kan je aan de volgende dingen denken:
  1. Veel groenten zijn rauw te eten, en dit vinden de meeste kinderen ook lekkerder dan gebakken. Dus zet een bakje met tomaten of komkommers bij het avondeten, zodat ze kunnen kiezen. Als je de groenten stoomt in plaats van kookt, houden de meeste groentes ook hun knapperigheid.
  2. Laat de kinderen met hun handen eten, zo voelen ze de structuren al met hun vingers voor ze het proeven
  3. Wees creatief met de opmaak van het gerecht, maak er leuke gezichtjes van, stapel het tot een toren of gebruik oogjes of prikkers. Gebruik vlaggetjes (pasta wordt veel gegeten in Italië, schnitzel in Duitsland).
  4. Bedenk leuke namen voor je maaltijden! Zo noemen mijn buren hun pasta met spinazie ‘drakenpasta’.
  5. Zorg voor veel kleur op het bord, kies voor verschillende kleuren groentes en de rest van de maaltijd. Kleurrijke dingen nodigen meer uit voor kinderen.
  6. Combineer de smaken, zorg dat je scherpere en zachtere smaken combineert en bittere met zoetere smaken.
    Scherpere smaken zijn: ui, knoflook en peper
    Zachtere smaken zijn: bloemkool, sperzieboontjes en broccoli
    Bittere smaken zijn: bladgroenten, spruiten en witlof
    Zoete smaken zijn: zoete aardappel, pompoen of wortelen
  7. Geef een groter bord met de normale hoeveelheid eten. Een klein bord met een normale hoeveelheid lijkt heel veel, het hele bord is vol! Maar zodra je een groter bord pakt, lijkt het bord veel leger dus is het haalbaarder voor een kind om dit leeg te eten.

Willen ze echt niet?

  1. Herhaling herhaling en herhaling. Ouders die ik ken hadden een zoontje die heel veel moeite had met structuren en groenten. Ze maakte iedere week hetzelfde gerecht, eerst hele kleine bloemkoolstukjes door de aardappelpuree, deze bloemkoolstukjes maakte ze met de week groter, tot ze duidelijk zichtbaar waren. Toen hij dat gewoon at, vertelde ze dat hij bloemkool aan het eten was, en vervolgens heeft hij bloemkool geaccepteerd als groente die je gewoon kunt eten. Hier waren ze 6 weken mee bezig.
  2. Dit kan niet met ieder kind maar een kennis van mij heeft een keer de tafel gedekt voor iedereen behalve voor haar dochtertje, toen ze vroeg waar haar bord was, antwoorde mijn kennis: ‘je wilt niet eten, dus je hebt geen bord nodig’. Vervolgens kreeg haar dochtertje natuurlijk wel haar bordje en was ze erg gemotiveerd haar bord leeg te eten. 
  3. Verstop de groenten en fruit in een smoothie, hamburger of pizza (je kan bijvoorbeeld een pizzabodem van bloemkool maken). Dit is altijd handig als je een keer haast hebt of zelf moe bent en geen geduld hebt voor een discussie. Verstop de groenten en ga niet vechten.
Hopelijk heb je iets aan deze tips gehad! Laat het vooral weten!
      16-09-2021 20:22     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.

Hulp nodig?

Hulp nodig?

Neem contact met ons op